جالبانه های دنیای اینترنت

آخرین مطالب جالب دنیای اینترنت

جالبانه های دنیای اینترنت

آخرین مطالب جالب دنیای اینترنت

شگفت انگیزها

آخرین مطالب جالب دنیای اینترنت و راهنمای خرید

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

آلابست/ پاسخ دقیق این سوال را نمی‌دانیم اما داده‌های ارائه شده در این زمینه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهند. به‌نظر می‌رسد میزان ابتلا بعد از تزریق واکسن جانسون و جانسون بیشتر از واکسن‌های فایزر و مدرناست همان‌طور که بر اساس نتایج آزمایش‌های بالینی چنین انتظاری وجود داشت. همچنین میزان کمی ابتلا به عفونت در افراد واکسینه‌شده با واکسن مدرنا نسبت به واکسن فایزر گزارش شده است اما این یافته اولیه بر اساس داده‌های چند میلیون نفر از دو مکان است بنابراین ممکن است نمای کلی را نشان ندهد.

از آنجا که هیچ واکسنی ۱۰۰درصد موثر نیست، انتظار می‌رفت که عفونت‌های بعد از واکسیناسیون وجود داشته باشد. در زمینه آزمایش‌های بالینی، حدود ۰.۰۴ درصد از افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند به سارس-کوو-۲ مبتلا شدند در حالی که این میزان ۰.۰۷ با واکسن مدرنا و ۰.۵۹ با واکسن جانسون و جانسون بود.

اکنون که واکسن‌ها مجاز شده‌اند، دانشمندان این شانس را دارند که فراتر از آزمایش‌های بالینی تعداد عفونت‌های بعد از واکسن که در دنیای واقعی رخ می‌دهند را ردیابی کنند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد عفونت بعد از واکسیناسیون در اکثر افراد شامل علائم خفیفی است و درصد کمی از آنان به بیماری شدید مبتلا می‌شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند یا از دنیا می‌روند.
با این حال، افزایش موارد ابتلا به کرونا در نوع اخیر دلتا که بسیار مسری است احتمالا خطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال، نتایج مطالعه اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) که ۶ اگوست به‌عنوان گزارش هفتگی بیماری و میزان مرگ‌ومیر (MMWR) منتشر شد، نشان داد که نوع دلتا در ماه مه و ژوئن در شهرستان میسا، کلرادو امریکا افزایش یافته است. در همان زمان، این بخش نسبت به سایر مکان‌ها که شیوع دلتا کمتر بود، نسبت قابل‌توجهی موارد بیشتر از عفونت بعد از واکسن را به دست آورد.

در حال حاضر ...

 

مطالعه ادامه کدام واکسن کرونا ایمنی بالا تری دارد؟

آلابست/ بنا به درخواست عده ای از مخاطبین به بررسی واکسن سینوفارم و اطلاعات منتشر شده از این واکسن می پردازیم.

سینوفارم ازجمله گزینه‌های موجود در ایران برای واکسینه‌شدن دربرابر کووید ۱۹ است. این واکسن چگونه ایمنی می‌بخشد و چقدر اثربخش است و عوارضی جانبی‌اش چیست؟
خرداد امسال، چین با تجویز بیش از یک‌میلیارد دُز واکسن کرونا ساخت خود که بخش عمده آن‌ها محصول دو شرکت سینوواک و سینوفارم بودند، دستاورد بزرگی رقم زد. همچنین، صدها میلیون دُز از این واکسن‌ها در بیش از هشتاد کشور سرتاسر جهان عرضه شد. درحال‌‌حاضر، سینوفارم در‌کنار چند واکسن کرونا خارجی دیگر، ازجمله آسترازنکا و اسپوتنیک‌وی در ایران نیز تجویز می‌شود.

اوایل سال ۲۰۲۰، مؤسسه محصولات بیولوژیکی پکن واکسن BBIBP-CorV یا سینوفارم را با استفاده از فناوری ویروس کرونا غیرفعال‌شده ساخت. کارآزمایی‌های بالینی اجرا‌شده این شرکت دولتی، نرخ اثربخشی ۷۹ درصدی سینوفارم را نشان داد و در پی آن، صادارات واکسن به سایر کشورها به‌سرعت آغاز شد. ۱۷ اردیبهشت امسال، سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اثربخشی واکسن سینوفارم را ۷۸/۱ درصد اعلام و تأییدیه مصرف اضطراری آن را صادر کرد.

حال این پرسش‌ها درباره واکسن یادشده مطرح است: درباره واکسن سینوفارم چه می‌دانیم؟ این واکسن چینی چگونه کار می‌کند؟ چقدر ایمن و اثربخشی‌اش در دنیای واقعی چقدر است؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها، با ما همراه باشید.
واکسن سینوفارم به‌صورت تزریق عضلانی وارد بدن می‌شود و برای آموزش سیستم ایمنی از ویروس کرونا غیرفعال استفاده می‌کند؛ یعنی از ذرات ویروس تولیدشده در آزمایشگاه ساخته شده است. این ذرات با استفاده از حرارت یا مواد‌شیمیایی یا تابش غیرفعال شده‌اند؛ از‌این‌رو، نمی‌توانند افراد واکسینه‌شده را به کووید ۱۹ مبتلا کنند.
ویروس غیرفعال روشی سنتی با سابقه طولانی است و بسیاری از واکسن‌های شناخته‌شده، ازجمله فلج اطفال و هپاتیت A و آنفلوانزا با استفاده از آن ساخته شده‌اند. سینوواک، دیگر واکسن کرونا چینی و واکسن ایرانی برکت، نیز مبتنی‌بر فناوری مشابه هستند.

واکسن سینوفارم حاوی پروتئین‌هایی است که برای تولید آنتی‌بادی‌های ضد کووید ۱۹، سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند. وقتی فرد واکسینه‌شده شود، سیستم ایمنی می‌تواند به عفونت با ویروس فعال پاسخ دهد و آنتی‌بادی‌هایی بسازد که با چسبیدن به پروتئین‌های سطحی اسپایک، از ورود ویروس کرونا به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

آیا واکسن سینوفارم ایمن است؟

 

مطالعه ادامه واکسن سینوفارم؛ هر آنچه باید درباره مشخصات، ایمنی و اثربخشی بدانید

 

آلابست/ در بعضی کشورها مثل ایران از انگور هم به شکل رسیده و هم به شکل نارس استفاده می‌شود. به انگور نارس و ترش مزه، غوره گفته می‌شود. معمولا در ایران غوره را آبگیری کرده و از آن به عنوان چاشنی برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده می‌شود. درباره خواص آبغوره، کالری آبغوره و اینکه آیا آبغوره قند دارد یا خیر، سوالات زیادی مطرح می‌شود؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتیم این مقاله را به آبغوره اختصاص دهیم. اگر می‌خواهید درباره تاثیر این ماده غذایی روی سلامتی اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آیا آبغوره قند دارد؟
معمولا بیماران دیابتی سوالات زیادی را پیرامون میزان قند آبغوره مطرح کرده و می‌خواهند بدانند که آیا آبغوره قند دارد یا خیر. بررسی‌های انجام شده درباره ارتباط آبغوره و کاهش قند خون نشان می‌دهد که این ماده غذایی قند و کالری بسیار کمی دارد، بطوری که هر قاشق غذاخوری آبغوره (معادل ۱۵ میلی لیتر آبغوره) حاوی ۳ کیلوکالری انرژی و ۰/۶۲ گرم قند بوده و فاقد چربی و اسید چرب ترنس است و برای بدن مناسب است. از طرف دیگر، شاخص گلایسمی (GI) آن پایین است و به همین دلیل باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شود.

تمام این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که بیماران دیابتی می‌توانند بدون نگرانی از آبغوره استفاده کنند؛ با این حال، توصیه می‌شود که این بیماران در هنگام مصرف این چاشنی نکات زیر را مد نظر قرار دهند:
بیماران دیابتی در معرض ابتلا به پرفشاری خون و بیماری‌ قلبی قرار دارند؛ به همین دلیل، باید از مصرف آبغوره‌های پرنمک خودداری کنند.
آبغوره می‌تواند در بعضی افراد باعث افزایش اشتها و پرخوری شود. با توجه به اینکه چاقی قند خون را بالا می‌برد، این بیماران باید مراقب تاثیر آبغوره روی اشتهای خود باشند.

مصرف آبغوره برای چه افرادی مضر است؟
از نظر طب سنتی طبع آبغوره سرد بوده و به همین دلیل بهتر است افراد سرد مزاج از آن استفاده نکنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه آبغوره طعم ترشی دارد، مصرف آن به  افرادی که مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده، التهاب مری یا زخم معده دارند، توصیه نمی‌شود.

آبغوره می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند؛ اما گاهی اوقات برای نگهداری آبغوره و جلوگیری از کپک زدن آن، به آن نمک اضافه می‌کنند. مصرف زیاد نمک فشارخون را بالا برده و به همین دلیل برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیوی مضر است. به این بیماران توصیه می‌شود که حتما به میزان نمک آبغوره توجه کرده و از انواع بدون نمک آن استفاده نمایند.

مهم‌ترین خواص آبغوره کدامند؟
آبغوره فواید زیادی برای سلامتی دارد که شامل موارد زیر می شود:

ادامه مطلب آیا آبغوره قند دارد؟